Vår scoutkår består av ca 80 medlemmar och vi erbjuder scoutverksamhet i Vårby Gård och i Glömsta. För oss är det viktigt att ge alla ungdomar en meningsfull fritidssysselsättning.

Vårby Gårds scoutkår grundades 1974, och för närvarande har vi ca ett 80-tal medlemmar, främst Vårby Gård och Glömsta där vi har våra två övningslokaler. Vi är anslutna till riksorganisationen Scouterna som samordnar scouting i Sverige.

Vår verksamhet är som så många andra kårer i Sverige mycket inriktat på friluftsliv. Kåren äger för ändamålet bla kanoter, tält, vindskydd och övrig friluftsutrustning. Just kanot är ett populärt programinslag under våren och tidig höst. Programmet är naturligtvis anpassad till de olika åldrarna, och uttrycket ”En gång scout, alltid scout” gäller för många av oss.

Vi möts en gång per vecka, med några helger per termin avsatta till utfärder/övernattningar/hajker.

Vi samarbetar med andra scoutkårer i Huddinge kommun i en organisation kallad Scout i Huddinge (SIH). SIH har ofta förekommande samprogram med scouter i Huddinges vänorter i de övriga nordiska länderna. Under våren åker vi vanligtvis på Kårhajk i 4 dagar där vi sover i tält/vindskydd, färdas gör de äldre scouterna vanligtvis med kårens kanoter.

Vi är en ideell förening vilket innebär att vuxna hjälps åt att arrangera veckoträffar, hajker och läger. Som vuxen kan man också åka på olika kurser som vårt scoutdistrikt arrangerar.